Lars-Georg Nordhus fra Salangen tiltrådde i stillingen som øverste leder for enheten i september. Som enhetsleder i OKI har man hovedansvar for å lede, utvikle og koordinere enheten i tråd med lover og forskrifter. Berit Rørslett Carho er barnehagefaglig rådgiver og kommunens barnehagemyndighet. Som lokal barnehagemyndighet har kommunen blant annet ansvar for godkjenning, tilsyn og veiledning av barnehager for å påse at barnehagene følger regelverket.

Enhet Oppvekst kultur og integrering (OKI) består av følgende avdelinger

  • Fageråsen barnehage
  • Lappraen barnehage
  • Nedre Bardu barnehage
  • Seterveien barnehage
  • Nedre Bardu skole/SFO
  • Setermoen skole/SFO
  • Øvre Bardu oppvekstsenter med barnehage skole/SFO
  • Bardu ungdomsskole
  • Kulturskole
  • Bardu læringssenter
  • Flyktningetjeneste
  • Avdeling kultur

Målet for enheten er å skape trygge og gode leke- og læringsmiljø for barn i barnehagene og elever i skolen, slik at alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap. Barnehage- og skoleeier skal tilrettelegge for god implementering av rammeplan for barnehagene, og ny læreplan i skolen gjennom kollektiv kompetanseutvikling som utvikler hele barnehagen og skolen. Som barnehage- og skoleeier skal en også tilrettelegge for individuell kompetanseutvikling som bidrar til å støtte opp om mål for kollektiv kompetanseutvikling.  For OKI er det viktig å tilrettelegge for et godt tverrfaglig samarbeid til barnets beste. Gjennom bedre tverrfaglig innsats (BTI) skal ansatte og innbyggere få bedre handlingskompetanse og innsikt i hva man skal gjøre og hvem man kan kontakte når man er bekymret for et barn eller en ungdom.

 

Kulturskolen skal gi barn, unge og voksne glede og mestring i ulike kulturelle sjangre. Formålet er at elevene skal lære, oppleve, skape og formidle kunstneriske uttrykk. Kunstundervisningen foregår i grupper, musikkundervisningen foregår i hovedsak som en til en-undervisning.

 

For Bardu kommune og OKI er det viktig å være lærebedrift og bistå ungdom i utdanningsløpet fram til fagprøve. I løpet av 2 års læretid skal det tilrettelegges for praksis med aldersgruppen 1 til 16 år. Barnehagene, barneskolene med SFO og ungdomsskolen har dyktige veiledere som følger opp lærlingene. I noen tilfeller gjør vi avtaler om hospiteringer i andre enheter eller bedrifter for å gi lærlingene en enda bredere erfaring. Flere lærlinger går inn i vikariater eller faste stillinger i Bardu kommune etter bestått fagprøve.

 

Bardu kommune som barnehagemyndighet skal gjennom veiledning, godkjenning og tilsyn av kommunens barnehager sikre at alle barna får et godt og forsvarlig barnehagetilbud.  Barnehageloven pålegger kommunen ved barnehagemyndighet, å føre tilsyn. Brukerne skal gjennom tilsynet være sikret at barnehagene drives i henhold til lover, forskrifter og kommunale vedtak, samt at barnehageeier er bevisst sitt ansvar for egen barnehages virksomhet i henhold til lov om barnehager med forskrifter. I Bardu kommune er det ingen private barnehager.

 

Barnehage og skole har i 2020 og 2021 vært preget av smittevernveiledere, kohorter, hjemmeundervisning og trafikklys. Å starte opp et nytt barnehage- og skoleår på grønt nivå er noe ansatte har sett fram til.

 

I OKI ser vi frem til at Bardu skole og kulturarena står ferdig i løpet av skoleåret. Vi gleder oss til å fylle den med glade og forventningsfulle elever og ansatte som fortjener gode og tilrettelagte arbeidsforhold tilpasset dagens krav.

 

Skole og barnehage er en del av regionsamarbeid med nabokommunene Målselv, Salangen, Lavangen og Dyrøy. Region samarbeider om barnehage- og skoleutvikling ihht nasjonale føringer i samarbeid med Utdanningsdirektoratet, Statsforvalteren og UIT Norges arktiske universitet. De siste årenes kompetanseheving for barnehage og skole med støtte fra Utdanningsdirektoratet har vært språkkommune, realfag og inkluderende barnehage- og skolemiljø (RIS).