To fulle dager i desember 23 har personell fra Barduheimen gjennomført simuleringstrening i tids kritiske situasjoner. I simuleringstrening trener alle som jobber sammen på hendelser som er sjeldne eller utfordrende. Denne type trening gir personellet trening i kommunikasjon, ledelse, samarbeid og beslutningstaking.  

På Barduheimen er det mye kompetanse blant personalet. Av og til trengs det å trene, ved hjelp av simulering, for å bli bevisst på sine egen kompetanse og ikke minst anerkjenne kollegaers kompetanse. For at teamet rundt pasienten skal kunne spare tid i tidskritiske situasjoner er det viktig at vi kjenner hverandres kompetanse for å dra nytte av denne når det trengs. Ofte kan en sykepleier føle seg alene i tidskritiske situasjoner, da den har mange oppgaver som skal utføres på en gang. Men i simuleringstreningen på Barduheimen har vi trent på at sykepleier bruker ressursene rundt seg i teamet. For å få til dette trenger vi innsikt. Innsikt i hverandres arbeidsoppgaver og kompetanse. En assistent skal ikke kunne ta en blodprøve, men ved at assistenten vet at gitte situasjoner vil kreve blodprøvetaking gjør at assistenten kan hente utsyr og finne det frem. Dette vil få en synergieffekt som gjør at sykepleieren har mindre å tenke på og kan bruke kapasiteten sin på egne oppgaver. Assistenten har også trent på å stå i utfordrende situasjoner ved å bidra med sin kompetanse som observasjons, gi trygghet til pasienten, skrive ned viktig informasjon og vite hvor utstyret for tidskritiske befinner seg.  

Simuleringstreningen personellet ved Barduheimen har gjort har bidratt til at personalet er bevisst på identifisering av kritisk syk pasienten og igangsetting av tiltak – ut fra kompetanse nivå. Da hovedfokuset i treningen er kommunikasjon og samarbeid har teamene økt kvaliteten og pasientsikkerhet i alle pasientsituasjoner - også ikke-kritiske situasjoner da dette er ferdigheter som man tar med seg i alle pasientsituasjoner på arbeidsplassen.  

Samtidig som personellet har fått trent på kommunikasjon og samhandling har de fått startet implementeringen av «Trygg akuttmedisin». Trygg akuttmedisin er en felles prosedyre for hele den akuttmedisinske kjeden utenfor sykehus og er implementert i hele Helse Nord.  

Det finnes prosedyre for hjerneslag, blodforgiftning og brystsmerter. Personellet ved Barduheimen har trent på å identifisere disse pasientgruppene og sette i gang tiltak ut fra en felles handlingsplan. Dette gjør at vi sparer verdifull tid for pasienten. Når pasienten blir hentet av ambulansen kan vi si at vi har gjort tiltak iht Trygg akuttmedisin og gjennomført følgende punkter på listen, og ambulansepersonellet som innehar spisskompetanse i akuttmedisin, kan fortsette videre i prosedyren og ikke måtte «starte på toppen». Mye av arbeidet er allerede påbegynt eller utført.  

Det var innkjøpsstopp i kommunen i desember. På tross av dette har faglederne, og de ansatte sammen, prioritert å få til dette. Med god planlegging og vilje har de fått dette til uten ekstra kostnad.  

Akuttkursene i Bardu kommune har gledelig stilt opp med fasilitatorer for gjennomføring - kostnadsfritt for Barduheimen. Det er viktig for oss i Akuttkursene at vi er med og bidrar til kompetanseheving i hele den akuttmedisinske kjeden- også de som ofte møter den kritiske syke først- personellet på Barduheimen. De ansatte på Barduheimen innehar veldig mye kompetanse, vi har kun lagt til rette for at denne kompetansen kom frem hos den enkelte og i teamene. Simuleringstrening med fokus på ikke-tekniske ferdigheter som ledelse, kommunikasjon, samhandling, beslutningstaking som avsluttes med en refleksjonsdel (debrief) er ett godt verktøy for akkurat denne type læring.  Ca 25 ansatte har nå trent på dette og kan ta det videre til de som ikke finn muligheter til å delta.

 Hvorfor trygg akuttmedisin og simulering er viktig for oss på Barduheimen: 

  • for at ansatte skal bli god sammen i akutte situasjoner og for å øke pasientsikkerheten. 
  • for å fortsette å bygge kompetansekulturen på Barduheimen, øke trivselen hos ansatte, samt trygge våre ansatte i akutte situasjoner. 
  • for å ta vare på, motivere og beholde ansatte! 

  Tilbakemeldinger fra ansatte etter simuleringstreningen: 

  • De syntes det er godt med faglig påfyll, det gjør dem tryggere på de ulike situasjonene de kan havne i 
  • De syntes det var fint å bli mer bevisst på hva hver enkelt i vaktlaget faktisk kan gjøre, de ble inspirert til å lære assistenter å ta f.eks. målinger. 
  • De gir tilbakemelding på viktigheten av god kommunikasjon og rollefordeling, at noen har oversikt, koordinerer og delegerer oppgaver i akutte situasjoner 
  • De ble bevisste på hva det er viktig at alle kan, f.eks. at assistentene får opplæring på utskrift fra profil og vet hvor de finner utstyr de kan trenge, og vet hva det ulike utstyrer heter og hvordan det ser ut. 
  • De syntes det var fint å reflektere over situasjoner de kan havne i, og over måten de håndterte simuleringen 
  • De har ønsker flere kurs, samt trene med f.eks. ambulansen 
  • Litt klein i begynnelsen av dagen når det skulle være simulerings trening, men det kom seg og det var jo kjempegøy!