Hva vil ikke bli prioritert:

  • Legeerklæringer/attester til diverse instanser 

  • Helsekontroller av friske personer 

  • Utredning av mindre alvorlige tilstander eller mangeårige plager uten akutt forverring 

  • Møtevirksomhet  

  • Årskontroller/oppfølging av mindre alvorlige tilstander som lett/moderat høyt blodtrykk 

  • Utlevering av helseopplysninger til forsikringsselskap 

  • Behandling/utredning av helsetilstander/symptomer som etter en individuell vurdering (gjort av annet helsepersonell ved legekontoret) kan vente 

Hva kan du som pasient/bruker gjøre:

  • Hvis du har lette symptomer uten bekymring for alvorlig sykdom: se an  

  • Tenk over om det er et annet sted du kan henvende deg direkte til: f.eks: fysioterapeut/kiropraktor ved ryggsmerter, Rask Psykisk Helsetjeneste i kommunen ved livskrise/lettere psykiske vansker, jordmor ved svangerskapskontroll 

  • Hvis du kommer på time eller har telefonkonsultasjon er det fint om du forbereder deg på det du vil forklare til legen, og bruker tiden i konsultasjonen effektivt.  

  • Har du behov for enkle legeerklæringer/helseattester: kontakt privat allmennlegetjeneste, enten online eller i en by. 

Vurderingen av hva som kan vente og ikke er medhjelperne på legekontoret kompetent til å foreta sammen med deg over telefon.