Regine er tilsatt som lærling i Bardu kommune. Bardu kommune er opptatt av å gi alle lærlinger i Barne- og ungdomsarbeiderfaget en brei erfaring i læretiden. Alle skal innom barnehage, barneskole/SFO og ungdomsskole. I tillegg har vi avtaler om hospitering i andre bedrifter som Bapro, i deler av læretiden. På hvert arbeidssted har lærlingene egne veiledere som har daglig oppfølging. Bardu kommune opplever at de ulike lærestedene og veilederne bidrar til å gi lærlingene brei praktisk opplæring som bidrar til å utvikle de til gode fagarbeidere. Ved å være innom ulike steder får de kanskje en forsmak på hva de ønsker å jobbe med etter endt læretid. Om de ikke fortsetter i Bardu kommune direkte etter læretiden, håper vi at læretiden kan bidra til at de kommer tilbake til kommunen.

NM gullet er en meget god prestasjon som fortjente ei feiring. Gullet ble markert med kake, gave og blomster på spiserommet på Setermoen skole i forrige uke. På markeringen deltok veilederne og lederne fra lærestedene, rådgiver i KOMOPP Tina Hanssen, Ordførere Toralf Heimdal og faglig leder for lærlingene Berit Carho. Gro Bjerregård bidro med nydelig spilling. I tillegg til å hylle Regine er det er viktig å løfte frem de dyktige veilederne, Therese Elstad Reinkind og Camilla Anderssen. Therese, Camilla og de andre veilederne i Bardu kommune bidrar til at Regine og andre lærlinger får mestringsfølelse og utfordringer som bidrar til god utvikling fra eget ståsted.

KOMOPP (opplæringskontor for fagopplæring) Midt Troms er vårt tverrfaglig opplæringskontor som følger opp læringer og veileder i Bardu kommune frem til fagprøve, og som påser at lærlingen får den opplæringen de skal ha. KOMOPP utfordrer lærlinger til å delta i bl.a. yrkesmesterskap. Slike utfordringer gir lærlingene mye mestring og utvikling, og gjør læretiden enda mer spennende.

I år gikk vår lærling, Regine helt til topps. Vi håper Regine sitt NM-gull kan bidra til at flere elever søker læreplass i Bardu kommune. Lærlingene er viktig i rekrutteringen til arbeid i barnehage og skole.