REVISJON AV KONSESJONSVILKÅR OG REGULERINGSBESTEMMELSER FOR ALTEVASSREGULERINGA OG INNTAK STRØMSLITVERRELVA TIL STRØMSMO KRAFTVERK

Konsesjonsvilkårene for (1) reguleringa av Altevatnet med overføring av Salvasskardelva skal revideres i 2007 etter 50 år (1957). I denne sammenheng vil senere tilleggsreguleringer sannsynligvis også bli tatt med i denne revisjonen. Det gjelder (2) Overføring av Irgassjavri og Mouldajåkka (1960) og (3) Innsetvatnet og innføring av Strømslitverrelva på driftstunnelen for Strømsmo kraftverk (1969).

Hvem kan ta initiativ til revisjon?

  • Representanter for allmenne interesser (kommuner, frilufts- og naturvernorganisasjoner, grendelag, velforeninger

Hvem kan kreve revisjon?

  • Kommunen samordner alle innspill for allmenne interesser og oversender krav om revisjon.

Hvem kan ikke ta initiativ til-/kreve revisjon?

  • Statlige organer (Fylkesmannen, DN, NVE)
  • Private interesser (grunneiere, elveeierlag o.l)

Følgende forhold kan tas opp:

  • Endring av eksisterende vilkår (f.eks vilkår om fiskekultivering)
  • Nye vilkår (f. eks. terskler, etterundersøkelser, biotopforbedrende tiltak)
  • Minstevannføring i elv
  • Fyllingsrestriksjoner i magasin

Forhold som ikke kan tas opp:

  • HRV (høyeste regulerte vannstand) og LRV (laveste…)
  • Forhold knyttet til næringsinteresser
  • Lovpålagte vilkår

Saksgang

  1. Representanter for berørte allmenne interesser sender sine innspill til Bardu kommune innen 1. april 2005. Dette trenger ikke være utfyllende og sterkt dokumentert i første omgang.
  2. Bardu kommune sender melding til NVE om at det vil komme krav om revisjon
  3. Kommunen fremmer krav om revisjon av vilkår
  4. NVE (*) bestemmer/fastslår at det skal gjennomføres revisjon av vilkårene og utarbeider et revisjonsdokument som sendes ut på høring til alle berørte parter og parter med innspill. Høringsfristen er 3 mnd.

(*) Norges vassdrags og energidirektorat - må ikke forveksles med regulanten som er Statkraft.

Innspill

Bardu kommune ber nå alle berørte representanter for allmenne interesser gi sine innspill direkte til Bardu kommune avd. plan og utvikling innen 1. april 2005. Evt spørsmål rettes til avdelingsleder Per Åke Heimdal, tlf 77185305 - 48263770, e-post: per.heimdal@bardu.kommune.no