Innstilling:
1. Drift
1.1 Skattøret for 2013 fastsettes til høyeste lovlige sats i henhold til Stortingets vedtak.
1.2 Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommer settes til 7 0/00.
1.3.I medhold av eiendomsskatteloven §12 bokstav a) differensieres satsen ved at den skattesats som skal gjelde for boliger og fritidseiendommer settes til 7 0/00.
1.4. Økonomiplan vedtas i henhold til skjema 1A og 1B i dokument Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
1.5. Økonomiplanens første år gjelder som årsbudsjett for 2013.
1.6. Kommunale avgifter, priser og gebyrer vedtas i henhold til vedtatt betalingsregulativ.
1.7. Det tas opp Kassekreditt lån med grense 20 millioner.

2. Investering/finansiering
2.1. Investeringer vedtas i henhold til skjema 2A og 2B i dokument Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
2.2. Finansiering av investeringer vedtak i henhold til skjema ”Lånebehov” i dokument
Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
2.3. Lånene kan tas opp som samlelån. Rådmannen godkjenner øvrige lånebetingelser.
2.4. Ingen investeringer skal igangsettes før vedtak er gjort og eventuelt tilsagn om
investeringstilskudd foreligger.
2.5. Momsrefusjon for investeringer overføres uavkortet til investeringsregnskapet.

3. Utredning for å oppnå balanse mellom inntekter og utgifter.
- Enhet Helse, omsorg og barnevern: Organisering og drift av pleie- og omsorg. Struktur og drift av institusjonsplasser herunder særlig ressurskrevende brukere.
- Interkommunalt samarbeid: Kan kommunen løse kommunale tjenester i samarbeid med andre kommuner? Hva er potensialet i forhold til økonomi, kapasitet og redusert sårbarhet?
Tjenesteområder det må ses spesielt på: Fellestjenester (økonomi, lønn, regnskap, IT), Barnevern, Brann og brannforebygging, Landbruk/skogbruk, Tekniske tjenester, Musikk- og kulturskolen.
- Videre arbeid med alternative driftsformer innen kulturtilbudet.

Rådmannen anbefaler at det opprettes utredningsprosjekter med frist for å levere anbefalinger til formannskap og kommunestyret innen utgangen av april 2013.

4. Diverse
4.1. Fullmakter
Formannskapet gis fullmakt til å disponere bevilgning gitt under ansvar 1101 (til
formannskapets disposisjon).
Rådmann gis fullmakt til å disponere bevilgning gitt under ansvar 1225 (avsetning  til
dekning av lønnsoppgjøret).
Rådmannen gis fullmakt til å fordele på avdelingene midler/nedstyringer som er foreløpig
plassert på ”fellesposter”.

Behandling:
På vegne av Ap satte Roald Linaker fram følgende endring til innstilling:

"1. Ikke legge ned Fredly barnehage – forslag om å legge ned Moegga og Nøtteliten barnehager. Optimalisere drift og utnyttelse av kommunens barnehager. Besparelse kr 1 mill.
2. Ikke legge ned 4 sykehjemsplasser. Enhet helse, omsorg og barnevern tilføres kr 1 mill.
3.

Gjennomgang av fastlegeavtalene
Utrede vikar-pool – også innen skole og barnehage
Utrede evt endring av politisk organisering”

På vegne av Sp satte Toralf Heimdal fram følgende endringer til innstilling:
”1. Drift

Som innstilling med følgende endringer:  
- Rådmannens stab (stillingsreduksjon) kr 1 670 000,-
- Tekniske tjenester (stillingsreduksjon) kr 1 000 000,-
- Kultur/folkehelse (stillingsreduksjon - Steilia 50% og Barduhallen 50%)  kr 700 000,-
- Ikke eiendomsskatt, taksering kr 1 000 000,-
- Legge ned Moegga barnehage kr 2 000 000,-
- Legge ned kantina Servicebygget kr 100 000,-
- Opprettholde 4 sykehjemsplasser   - kr 1 200 000,-
- Opprettholde Fredly barnehage - kr 1 000 000,-
- Ikke utskrive eiendomsskatt  - kr 2 700 000,-
- Opprettholde landbruksvikarordning - kr 225 000,-
- Opprettholde Hobbystua

- kr 240 000,-”

På vegne av Høyre satte Regina Alexandrova fram følgende endring til innstilling:

1. Justering i forhold til innstilling:  
kr 1 900 000,-  Ikke kutt av Fredly bhage og avd Nøtteliten og ikke kutt i leieBarduhallen
kr 3 700 000,- Eiendomsskatt på boliger og næringseiendommer utskrives ikke
- kr 1 000 000,- Ikke gjennomføre taksering
- kr 1 000 000,- Mindre utgifter/renter
- kr 3 200 000,- Generelt %-vis nedtrekk
- kr 50 000,-  Kutt 10% barnehageleder rådmannens stab (står igjen med 50%-stilling virker i 9 mnd)
- kr 350 000,-

Kutt 50% skoleleder rådmannens stab (står igjen med 50%-stilling virker i 9 mnd)

2. Ekstra punkt 3:
Utredelse av Bardu kommune drift vs Hobøl kommune. Hobøl kommune har tilnærmet lik struktur som Bardu kommune. Utredning ferdig juni 2013.

3. 1. Drift:
Ta ut punkt 1.3
Ta ut punkt 1.6 (ihht Høyres tidligere forslag i kommunestyret 21. november 2012)”

Ved votering over forslagene fikk Høyres forslag 2 stemmer (2H), Senterpartiets forslag 1 stemme (1Sp) og Arbeiderpartiets forslag 4 stemmer (4Ap).

Vedtak:
1. Drift
1.1 Skattøret for 2013 fastsettes til høyeste lovlige sats i henhold til Stortingets vedtak.
1.2 Den generelle skattesats som skal gjelde for de skattepliktige eiendommer settes til 7 0/00.
1.3.I medhold av eiendomsskatteloven §12 bokstav a) differensieres satsen ved at den skattesats som skal gjelde for boliger og fritidseiendommer settes til 7 0/00.
1.4. Økonomiplan vedtas i henhold til skjema 1A og 1B i dokument Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
1.5. Økonomiplanens første år gjelder som årsbudsjett for 2013.
1.6. Kommunale avgifter, priser og gebyrer vedtas i henhold til vedtatt betalingsregulativ.
1.7. Det tas opp Kassekreditt lån med grense 20 millioner.

2. Investering/finansiering
2.1. Investeringer vedtas i henhold til skjema 2A og 2B i dokument Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
2.2. Finansiering av investeringer vedtak i henhold til skjema ”Lånebehov” i dokument
Økonomiplan 2013 -2016/ Årsbudsjett 2013 kapittel 7.
2.3. Lånene kan tas opp som samlelån. Rådmannen godkjenner øvrige lånebetingelser.
2.4. Ingen investeringer skal igangsettes før vedtak er gjort og eventuelt tilsagn om
investeringstilskudd foreligger.
2.5. Momsrefusjon for investeringer overføres uavkortet til investeringsregnskapet.

3. Utredning for å oppnå balanse mellom inntekter og utgifter.
- Enhet Helse, omsorg og barnevern: Organisering og drift av pleie- og omsorg. Struktur og drift av institusjonsplasser herunder særlig ressurskrevende brukere.
- Interkommunalt samarbeid: Kan kommunen løse kommunale tjenester i samarbeid med andre kommuner? Hva er potensialet i forhold til økonomi, kapasitet og redusert sårbarhet?
Tjenesteområder det må ses spesielt på: Fellestjenester (økonomi, lønn, regnskap, IT), Barnevern, Brann og brannforebygging, Landbruk/skogbruk, Tekniske tjenester, Musikk- og kulturskolen.
- Videre arbeid med alternative driftsformer innen kulturtilbudet.

Rådmannen anbefaler at det opprettes utredningsprosjekter med frist for å levere anbefalinger til formannskap og kommunestyret innen utgangen av april 2013.

4. Diverse
4.1. Fullmakter
Formannskapet gis fullmakt til å disponere bevilgning gitt under ansvar 1101 (til
formannskapets disposisjon).
Rådmann gis fullmakt til å disponere bevilgning gitt under ansvar 1225 (avsetning  til
dekning av lønnsoppgjøret).
Rådmannen gis fullmakt til å fordele på avdelingene midler/nedstyringer som er foreløpig
plassert på ”fellesposter”.

4.2. Øvrige tiltak:  
1. Ikke legge ned Fredly barnehage – forslag om å legge ned Moegga og Nøtteliten barnehager. Optimalisere drift og utnyttelse av kommunens barnehager. Besparelse kr 1 mill.
2. Ikke legge ned 4 sykehjemsplasser. Enhet helse, omsorg og barnevern tilføres
kr 1 mill.
3.

Gjennomgang av fastlegeavtalene
Utrede vikar-pool – også innen skole og barnehage
Utrede evt endring av politisk organisering