Forbrukerinfo betyr at du kan få hjelp til å løse dine vanligste problemer knyttet til kjøp av varer og tjenester. På servicekontoret gir vi deg råd om hvilke rettigheter du har som forbruker og viser deg hvordan du enkelt kan skrive klagebrev, dersom du har kjøpt en vare eller tjeneste du ikke er fornøyd med.

 

Vi kan også hjelpe deg med å finne fram blant Forbrukerrådets grundige tester av vaskemaskiner, mobiltelefoner, støvsugere, DVD-spillere og andre produkter. Slik kan du være litt mer trygg på at du gjør et godt kjøp.

 

Vi gir deg også tilgang til Forbrukerrådets informasjonsmateriell, som brosjyrer, kontrakter og nettstedet forbrukerportalen.no.

Hva kan du få hjelp til?

Vi kan hjelpe deg med å finne løsninger i situasjoner som dette:

§         Jeg har kjøpt meg ny bukse, men angrer på kjøpet. Kan butikken nekte å tilbakebetale meg pengene og i stedet gi meg en tilgodelapp?

§         Jeg blir ikke enig med elektrikeren som jobbet i huset mitt. Han krever mye mer betalt enn vi ble enige om på forhånd. Hvordan kommer jeg videre med saken?

§         Kan utleier øke husleia så ofte han vil?

§         Bruktbilen jeg kjøpte har gått lenger enn det står i kontrakten, og det viser seg at den også er kollisjonsskadd. Kan jeg angre på kjøpet?

§         Hvor lang klagefrist er det på forskjellige produkter?

§         Jeg ønsker å bytte strømleverandør. Hvordan gjør jeg det?

§         Er det lov til å sende regning med så kort betalingsfrist at jeg ikke rekker å betale tidsnok, hvis jeg er bortreist noen dager?

§         Jeg vil kjøpe meg ny mobiltelefon. Hva er det beste kjøpet for meg?

§         Jeg vil klage på min mobiltelefon. Tastaturet virker ikke. Hvordan skriver jeg klagebrev til butikken?

 

Profesjonell rådgiving

Forbrukerrådet har utdannet våre ansatte til å gi forbrukerinfo. Vi har lært grunnleggende forbrukerjuss, hvordan du fremmer en forbrukerklage og vi har lært om Forbrukerrådet og den hjelpen de kan tilby. Vi er godt kjent med forbrukerportalen.no, klageveilederen Klikk & Klag og alle testene fra Forbruker-rapporten.

 

Hvis ditt forbrukerproblem er komplisert, får vi bistand fra Forbrukerrådet slik at vi sammen klarer å hjelpe deg. Hjelpen du får hos oss er gratis.

 

Landsdekkende tilbud

Forbrukerinfo er et samarbeid mellom Forbrukerrådet, bibliotek og offentlige servicekontor. Etter et vellykket prøveprosjekt i enkelte kommuner i fjor, er nå ordningen permanent. Målet er at det i løpet av 2005 skal opprettes forbrukerinfo i 150 kommuner i Norge.

Velkommen til oss!