- Kommunene skal være en levende demokratisk arena hvor folk ønsker å delta.
- Kommunene skal gi tjenester av høy kvalitet.
- Kommunene skal være en dynamisk samfunnsutvikler som legger til rette for samarbeid mellom offentlige myndigheter og frivillige krefter.
- Kommunene skal være en god arbeidsplass for sine ansatte.
- Høy etisk standard skal prege den kommunale hverdagen.
- Målet med samarbeidet: Å øke kvaliteten og effektiviteten på det kommunale tjenestetilbudet gjennom en konstruktiv samhandling mellom de folkevalgte, lederne og de ansatte slik at innbyggeren merker en forbedring.

Det er et særskilt mål å redusere sykefraværet i kommunesektoren. Kvalitetskommune programmet legger vekt på at forbedringsarbeidet som iverksettes innen pleie og omsorgssektoren skal forankres politisk, administrativt og i fagorganisasjonene i et tre-partsamarbeid. Det settes fokus på kvalitet i møtet mellom ansatte og den enkelte bruker av kommunale tjenester.

I Bardu kommune er programmet organisert ved at det er opprettet en prosjektgruppe som består av følgende: Prosjektleder, Marit Walle Moberg, to folkevalgte, Torill Johansen og Tor Einar Bones, to fra arbeidstakerorganisasjonene, Grethe Larsen, Fagforbundet og Monika Lund Dahlberg, Sykepleierforbundet og to fra administrasjonen, Inger Linaker, Pleie og omsorgssjef og Ørjan Higraff, Lønn og personalsjef.

Administrasjonsutvalget i kommunen er styringsgruppe. Kommunen er med i et nettverk bestående av seks kommuner, Sørreisa , Hamarøy , Åmot, Nordre Land og Jevnaker. Disse kommunene samarbeider og får ideer fra hverandes arbeid. Kommunen har utarbeidet en prosjektplan hvor hovedmålene er å redusere sykefraværet /øke nærværet og bedre kvaliteten i tjenesteoverleveringen mellom Pleie og omsorgstjenesten og den enkelte bruker/pårørende. Det opprettes arbeidsgrupper som skal komme med forslag innenfor hvert av målene.

I august 2009 vil kommunen delta på Kvalitetskonferansen i Oslo og i september 2009 vil alle nettverkskommunene samles i Bardu/Sørreisa for å lære av hverandre og få inspirasjon til fortsatt kvalitetsforbedring.